تأملات و یادداشت ها

یادداشت های شخصی و برخی از مطالب دیگر به زبان فارسی و عربی

نظر آيت الله بهجت درباره عيد الزهرا [جشن عيد الزهراء عمركشان عمركشون عيدالزهرا فرحه الزهرا]

 

  تاكيدهاي جدي آیت الله بهجت فومني (ره) بر حقانيت و مظلوميت اهل بيت (عليهم السلام) به وضوح در مطالبي كه از ايشان نقل مي شود متجلي است. ايشان در هر فرصتي ادله كوتاه ، گويا و محكمي براي اثبات صحت مذهب حقه اثناعشريه بيان مي كردند. وقتي سخنان ايشان درباره مظلوميت علي(ع) و اولاد علي (ع) را مي خوانيم با تمام وجود لمس مي كنيم كه آية الله بهجت قلبي سرشار از عشق به اهل بيت پيامبر (ص) و سينه اي مملو از كينه نسبت به قاتلان و دشمنان اهل بيت(ع) داشتند. با اين حال ايشان تولي و تبري را به گونه اي سازگار با مدارا و وحدت شيعه و سني تفسير مي كرد. در آستانه «هفته وحدت» بخش هايي از بيانات ايشان درباره مساله شیعه و سنی را برگزيده ام و در دو بخش تقديم مي كنم :

بخش اول: نظر آيت الله بهجت درباره عيد الزهرا [جشن عيد الزهراء ، عيدالزهرا فرحه الزهرا]

   آية الله محمدتقي بهجت (ره) درباره برگزاري مجالس به مناسبت حضرت زهرا سلام الله علیها (عیدالزهراء ) توصیه مي فرمودند كه به بیان فضایل اهل بیت (ع)  بویژه حضرت زهرا (س) و بيان حدیث ثقلین پرداخته شود. به فرموده ايشان شيوه مرحوم آيت الله بروجردی رحمه الله نیز همين بوده است ؛ يعني بیان مشترکات میان شيعه و اهل تسنن و ترک مطاعن و مثالب یا لعن و سب آشکار .

   آیت الله بهجت درباره برخي از رفتارها به نام عيدالزهرا فرمودند : " چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در اینصورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. "

آيت الله بهجت بر ضرورت دقت شيعيان در گفتار و رفتار تاكيد بسیاري داشتند كه مبادا موجب تحريك اهل سنت شود و بسيار بر تقیه عملی و قولی تاکید مي كردند اما تقیه و تزلزل قلبی را حرام می دانستند.

منبع : کتاب "در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت " ، نوشته محمدحسین رخشاد ، ص 138 نکته شماره 198

بخش دوم :

 نقش استعمار در اختلاف شيعه و سني  :

آيت اله بهجت (ره) : "اختلاف شيعه و سني ، يك مساله استعماري است. مساله مهم دوستي اهل بيت (ع) است كه فريقين بر آن اتفاق دارند. مسلمين در حال حاضر ، در اين باره اختلاف و مشكلي ندارند. گذشتگان آنان – كه در ابتداي كار بوده اند – اگر [ با اهل بيت ع ] دوست بوده اند .... و إلا حسابشان با خداوند متعال است. البته حساب وهابي ها و مبغضين به اهل بيت (ع) جداست." كتاب «زمزم عرفان» ، ص292


اهميت اتحاد مسلمانان
:
آيت اله بهجت (ره) : "كسي كه وحدت مسلمانان را نخواهد ، مسلمان نيست. ائمه ما (ع) در نماز جماعت آنان شركت مي كردند ، به جهت اتحاد مسلمانان."  كتاب «زمزم عرفان»، ص379


 مذهب وهابيت
آيت اله بهجت (ره) : "وهابيون نه شيعه هستند و نه سني ...! مذهب وهابيت يكي جريان سياسي است كه ربطي به شيعه و سني ندارد." كتاب «زمزم عرفان»، ص318


قاصر بودن برخي شيخ الاسلام هاي اهل سنت
آيت اله بهجت (ره) : "حتي برخي شيخ الاسلام هاي آنها ، جاهل قاصرند [ يعني حقايق را نمي دانند وگرنه لزوما قصد لجاجت ندارند]."  كتاب «زمزم عرفان»، ص398

منبع : كتاب «زمزم عرفان» (يادنامه فقيه عارف حضرت آية الله محمدتقي بهجت)

نوشته محمد محمدي ري شهري ، قم، دارالحديث، 1431ق 1389 ش



 لینک مطالب جالب ديگر درباره وحدت اسلامی

   پيشنهاد مي كنم لينكهاي زير را پيگيري كنيد تا به گفتارها و مقالات جالب و مفيدي را درباره موضوع وحدت ، تقريب و همزيستي شيعه و اهل تسنن دست يابيد. مايه اصلي اين لينكها را در اصل از وبلاگ دوست ( اسلام و برادري ) برگرفته ام و با اضافاتي در اينجا منعكس مي كنم :

 مقاله اي درباره عمركشان : اينجا را كليك كنيد.

 معرفي كتابي درباره عيدالزهراء و عمركشون : اينجا را كليك كنيد.

 پاسخ آية الله مكارم شيرازي به پرسشهايي درباره عمركشون (نهم ربيع الاول ): اينجا را كليك كنيد.

 نظر آيت الله سيستاني درباره وحدت شيعه و سني و همزيستي بين شیعه و اهل تسنن ؛ اينجا را كليد كنيد.

 نظر آية الله خامنه اي درباره جشن فرحة الزاهراء ( عيد الزهرا ) را در اينجا مطالعه فرماييد.

 نظر علما و مراجع شيعه درباره اظهارات ياسر الحبيب [ الخبيث ] درباره عايشه را در اينجا ملاحظه فرماييد.

 خاطره درباره توسل علماي اهل تسنن به ائمه (عليهم السلام) : اينجا را كليك كنيد .

 سيد حسن نصرالله از اهميت وحدت شيعه و سني مي گويد : اينجا را كليك كنيد.

 مقاله به مناسبت هفته وحدت ؛اينجا را كليك كنيد.

 آيا اهل بيت(ع) ما را به دشنام گفتن به مقدسات اهل سنت توصيه فرموده اند؟!! : اينجا  را كليك كنيد

 مقاله اي درباره دشنام ، سب و لعن از نگاه ائمه (عليهم السلام) : اينجا را كليك كن.

 مقاله اي درباره وجوب مدارا و تقيه : اينجا را كليك كن.

 مصاحبه اي با يكي از رهبران شيعيان عربستان : موانع همگرايي شيعه و سني : اينجا را كليك كنيد.

 تفرقه بين شيعه و سني از نظر رهبر معظم انقلاب : اينجا را كليك كنيد.

 بايسته هاي تبري و لعن دشمنان اهل بيت(ع) : اينجا را كليك كنيد.

 توصيه هاي وحدت بخش اهل بيت(ع) [ احاديث درباره وحدت و برادري با اهل سنت ] : اينجا را كليك كنيد.

 مقاله : وحدت با اهل سنت؛ صرفا يك ژست سياسي يا فريضه قراني است؟ : اينجا را كليك كن.

 سفارش رهبر انقلاب به اهل منبر درباره سخنان تفرقه افكنانه : اينجا را كليك كن.

 آية الله امجد درباره شيوه صحيح تبري ( تبرا ) مي گويد : اينجا را كليك كنيد.

 گفتگويي جالب با علامه سيد مرتضي عسكري ( علامه اميني دوم ) : اينجا را كليك كنيد.

 خلاصه كتاب شهيد فتحي شقاقي تحت عنوان ( شيعه و سني ؛ غوغاي ساختگي ) : اينجا را كليك كن.

 مطلبي درباره نقش رهبري در مبارزه با خرافات در جامعه شيعي معاصر : اينجا را كليك كنيد.

 توسل ، تبرک و زيارت قبور انبيا و ائمه و صالحان در سيره صحابه ، تابعين و علماي اهل سنت

 مقال رائع للشهيد الدکتور فتحي الشقاقي عن الخلاف بين الشيعة و السنة

كليدواژه ها :

وحدت در تعاليم اهل بيت(ع) ائمه(ع) وحدت در احاديث اهل بيت(ع)  وحدت در احاديث ائمه(ع) وحدت در توصيه هاي امامان شيعه عليهم السلام اتحاد وحدت همبستگي و برادري اسلامي در تعاليم و توصيه ها و احاديث و روايات ائمه(ع) ايمه(ع) اهل بيت(ع) ایمه ایمة ائمة اهل بیت (ع) توصیه ها تعالیم روایات احادیث وحدت همبستكي همبستگي برادري برابري همزيستي همزیستی شیعه سنی شيعه سني اهل سنت اهل تسنن شيعيان شيعه تشيع اهل تشيع شيعهها شيعه ها شيعي شیعی شیعه شيیعة شيعة سنة الشيعة السنة
كليدواژه ها :
سخن اينجا توي قم نشسته ايد و  علنا لعن مي کنيد شيعه و اهل سنت شيعه و سني اينجا توي قم نشسته ايد و  علنا لعن مي کنيد علني صريحا علناً علني صريح صريحا صريحاً علن خلوت و جلوت آيـت آيت آيت الله آيت الله آية الله محمود امجد آية الله محمود امجد آيت الله محمود امجد أمجد دام ظله العالي دامت بركاته ادام الله ظله مد ظله العالي چند سال پيش در مجلس ايام فاطميه، در کنار قبر علي بن بابويه در قم، آيت الله امجد منبر رفته بود و در حين صحبتهايش، نام عائشه، همسر پيامبر را آورد، در همين يکي از حضار با صداي بلند گفت: " لعنة الله عليها "  آقاي امجد با عتاب گفت: " کي بود؟! ساکت!! اين چه کاريه مي کنيد! اينجا توي قم نشسته ايد و  علنا لعن مي کنيد، يک سالي در روز عاشورا علنا لعن خلفاء کردند، همان سال در مناطق سني نشين، 50 جوان شيعه را سر بريدند! چرا به اين اختلافات دامن مي زنيد! جواب خون آن جوانها را شما مي دهيد؟! " من از تولي و تبري بي اطلاع نيستم، ظلمهايي که به اهل بيت شده است را هم مي دانم، نه سني هستم و نه مبلغ اهل سنت، اما از آنهايي هم نيستم که اينجا توي قم، زير سايه فاطمه معصومه سلام الله عليها نشسته باشم و از امنيت اينجا استفاده کرده و فکر کنم با لعن و نفرين يه عمر و ابوبکر و برگزاري عمر کشون! و کشف نسب عمر در روايات بحارالانوار و ...احساس کنم به وظيفه خود عمل کرده و در خيال خودم هم لبخند رضايت مهدي فاطمه را ببينم! به نظر من جوان شيعه بايد فرزند زمان خويشتن باشد، امروز بيشتر از هميشه نياز به وحدت جهان اسلام داريم. من معتقدم با لعن و نفرين و اهانتهاي علني به خلفاي اهل سنت، هيچ چيزي درست نمي شود و حتي بدتر هم مي شود. اگر مي خواهيم به مکتب اهل بيت عليهم السلام خدمت کنيم، بايد محاسن کلام اهل بيت را براي مردم جهان بازگو کنيم، کار ايجابي کنيم نه سلبي! چند سال پيش در مجلس ايام فاطمية، در کنار قبر علي بن بابويه در قم، آية الله امجد منبر رفته بود و در حين صحبتهايش، نام عائشة عايشه عايشة، همسر پيامبر را آورد، در همين يکي از حضار حاضران با صداي بلند گفت: " لعنة الله عليها " لعنه الله عليها آقاي امجد با عتاب گفت: " کي بود؟! ساکت!! اين چه کاريه مي کنيد! اينجا توي قم نشسته ايد و  علنا علناً لعن مي کنيد، يک سالي در روز عاشورا علنا لعن خلفاء خلفا کردند، همان سال در مناطق سني نشين، 50 جوان شيعه را سر بريدند! چرا به اين اختلافات دامن مي زنيد! جواب خون آن جوانها را شما مي دهيد؟! " من از تولي و تبري تولا و تبرا بي اطلاع نيستم، ظلم هايي که به اهل بيت شده است را هم مي دانم، نه سني هستم و نه مبلغ اهل سنت، اما از آنهايي هم نيستم که اينجا توي قم، زير سايه فاطمه معصومه سلام الله عليها فاطمة معصومة نشسته باشم و از امنيت اينجا استفاده کرده و فکر کنم با لعن و نفرين به عمر و ابوبکر و برگزاري عمر کشون! و کشف نسب عمر در روايات بحارالانوار و ...احساس کنم به وظيفه خود عمل کرده و در خيال خودم هم لبخند رضايت مهدي فاطمه را ببينم! به نظر من جوان شيعه بايد فرزند زمان خويشتن باشد، امروز بيشتر از هميشه نياز به وحدت جهان اسلام داريم. من معتقدم با لعن و نفرين و اهانتهاي علني به خلفاي اهل سنت، هيچ چيزي درست نمي شود و حتي بدتر هم مي شود. اگر مي خواهيم به مکتب اهل بيت عليهم السلام خدمت کنيم، بايد محاسن کلام اهل بيت را براي مردم جهان بازگو کنيم، کار ايجابي کنيم نه سلبي! چند سال پيش در مجلس ايام فاطمية، در کنار قبر علي بن بابويه در قم، آية الله امجد منبر رفته بود و در حين صحبتهايش، نام عائشة عايشه عايشة، همسر پيامبر را آورد، در همين يکي از حضار حاضران با صداي بلند گفت: " لعنة الله عليها " لعنه الله عليها آقاي امجد با عتاب گفت: " کي بود؟! ساکت!! اين چه کاريه مي کنيد! اينجا توي قم نشسته ايد و  علنا علناً لعن مي کنيد، يک سالي در روز عاشورا علنا لعن خلفاء خلفا کردند، همان سال در مناطق سني نشين، 50 جوان شيعه را سر بريدند! چرا به اين اختلافات دامن مي زنيد! جواب خون آن جوانها را شما مي دهيد؟! " من از تولي و تبري تولا و تبرا بي اطلاع نيستم، ظلم هايي که به اهل بيت شده است را هم مي دانم، نه سني هستم و نه مبلغ اهل سنت، اما از آنهايي هم نيستم که اينجا توي قم، زير سايه فاطمه معصومه سلام الله عليها فاطمة معصومة نشسته باشم و از امنيت اينجا استفاده کرده و فکر کنم با لعن و نفرين به عمر و ابوبکر و برگزاري عمر کشون! و کشف نسب عمر در روايات بحارالانوار و ...احساس کنم به وظيفه خود عمل کرده و در خيال خودم هم لبخند رضايت مهدي فاطمه را ببينم! به نظر من جوان شيعه بايد فرزند زمان خويشتن باشد، امروز بيشتر از هميشه نياز به وحدت جهان اسلام داريم. من معتقدم با لعن و نفرين و اهانتهاي علني به خلفاي اهل سنت، هيچ چيزي درست نمي شود و حتي بدتر هم مي شود. اگر مي خواهيم به مکتب اهل بيت عليهم السلام خدمت کنيم، بايد محاسن کلام اهل بيت را براي مردم جهان بازگو کنيم، کار ايجابي کنيم نه سلبي! چند سال پيش در مجلس ايام فاطمية، در کنار قبر علي بن بابويه در قم، آية الله امجد منبر رفته بود و در حين صحبتهايش، نام عائشة عايشه عايشة، همسر پيامبر را آورد، در همين يکي از حضار حاضران با صداي بلند گفت: " لعنة الله عليها " لعنه الله عليها آقاي امجد با عتاب گفت: " کي بود؟! ساکت!! اين چه کاريه مي کنيد! اينجا توي قم نشسته ايد و  علنا علناً لعن مي کنيد، يک سالي در روز عاشورا علنا لعن خلفاء خلفا کردند، همان سال در مناطق سني نشين، 50 جوان شيعه را سر بريدند! چرا به اين اختلافات دامن مي زنيد! جواب خون آن جوانها را شما مي دهيد؟! " من از تولي و تبري تولا و تبرا بي اطلاع نيستم، ظلم هايي که به اهل بيت شده است را هم مي دانم، نه سني هستم و نه مبلغ اهل سنت، اما از آنهايي هم نيستم که اينجا توي قم، زير سايه فاطمه معصومه سلام الله عليها فاطمة معصومة نشسته باشم و از امنيت اينجا استفاده کرده و فکر کنم با لعن و نفرين به عمر و ابوبکر ابو بكر عمر كشون كشان كشووون  و برگزاري عمر کشون! و  کشف نسب عمر در روايات بحارالانوار و ...احساس کنم به وظيفه خود عمل کرده و در خيال خودم هم لبخند رضايت مهدي فاطمه را ببينم! به نظر من جوان شيعه بايد فرزند زمان خويشتن باشد، امروز بيشتر از هميشه نياز به وحدت جهان اسلام داريم. من معتقدم با لعن و نفرين و اهانتهاي علني به خلفاي اهل سنت، هيچ چيزي درست نمي شود و حتي بدتر هم مي شود. اگر مي خواهيم به مکتب اهل بيت عليهم السلام خدمت کنيم، بايد محاسن کلام اهل بيت را براي مردم جهان بازگو کنيم، کار ايجابي کنيم نه سلبي! حرامزاده زنازاده زنا زاده حرام زاده تقيه تقية تقيه تقية رخي از واژگان كليدي اين مطلب : تقیه - مدارا - تبرا - تولا - تبری - تولی - لعنت - لعن - سب - دشنام - ناسزا - وحدت اسلامي - برادري اسلامی - خوشرويي با برادران مسلمان - بايسته هاي رفتار شيعه و سني با يكديگر - عمركشان - عمركشون - فيروز ابولولو - ابولؤلؤ - ابو لولو  لؤلؤ  لؤلؤة - ابو لؤلؤة - بابا شجاع الدين ابولولو كاشان مقبره زيالرتگاه مزار تاريخ مرگ عمر كشته شدن عمر بن خطاب الخطاب - فيروز - حيدر - حيدري - تعصب مذهبي - ولايت - برائت - براءت - عمر كشان - عمر كشون كشووون كشااان - نهم ربيع الاول تاسع ربيع الاول جشن ربيع الاول عيد غدير ثاني امير المومنين المؤمنين (ع)

+ نوشته شده در  شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ساعت   توسط اسلام ملکی  |